Zezwolenie na wycinkę drzew i krzewów

Nowe zasady wycinki drzew od 17 czerwca 2017 r.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o ochronie przyrody osoby fizyczne planujące wycinkę drzew na cele nie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej mają obowiązek zgłaszania zamiaru usunięcia drzew do Urzędu Gminy.

Obowiązkowi zgłoszenia podlegają drzewa, których obwody pni na wysokości 5 cm od poziomu terenu przekraczają:

- 80 cm w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego;

- 65 cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowych, platanu klonolistnego;

- 50 cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.

W ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia zostaną przeprowadzone oględziny przeznaczonych do usunięcia drzew.

Usunięcie drzew będzie możliwe jeżeli

1.      w terminie 14 dni od dnia dokonania oględzin organ nie wniesie sprzeciwu lub

2.      przed upływem 14 dni od dnia dokonania oględzin organ wyda zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.

Organ, może wnieść sprzeciw w przypadku lokalizacji drzewa:

a) na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,

b) na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

c) na terenach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, jak również spełnienia przez drzewo kryteriów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 40 ust. 3 ( uznanie za pomnik przyrody).

Zgłoszenie jest ważne przez 6 miesięcy - jeżeli w tym terminie drzewo nie zostanie usunięte wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia nowego zgłoszenia. W przypadku, kiedy zostanie zgłoszony sprzeciw, wnioskodawca może wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia. Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpił o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, z której usunięto drzewo, organ nakłada na właściciela nieruchomości obowiązek uiszczenia opłaty.

Drzewa usuwane w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego bez względu na obwód pnia nie podlegają zgłoszeniu, ani uzyskaniu zezwolenia.

W pozostałych sytuacjach, tj. usunięcie drzew na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, usunięcie drzew rosnących na nieruchomościach nie będących własnością osób fizycznych, wymagane jest uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew.

Opłaty:

- wolne od opłaty skarbowej

Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu – pokój Nr 8  w godzinach: poniedziałek, wtorek, środa, piątek w godzinach 7:00- 15:00, w czwartki w godzinach 8:00-16:00.

Termin załatwienia sprawy:

Do 30 dni

Jednostka odpowiedzialna:

Monika Chmiel - inspektor UG

pok. Nr. 34

tel (94) 37 264 45

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie  za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Sekretariacie, UG Szczecinek w godzinach pracy Urzędu – jak w punkcie I i III ).

Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Podstawa prawna

– ustawa z dnia 09 września 2000 roku o opłacie skarbowej ( Dz.U. Nr 86, poz. 960 z późn. zmianami ) - część I, pkt 12 załącznika do ustawy.

Uwagi:

1. Podanie we wniosku numeru telefonu oraz godzin, w których można uzyskać kontakt z wnioskodawcą może znacznie skrócić termin załatwienia sprawy.

2. W przypadku posesji stanowiącej współwłasność wniosek musi być potwierdzony przez współwłaściciela.

3. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w sekretariacie UG Szczecinek

Podstawa prawna

art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 92, poz. 880)

Autor dokumentu:Monika Chmiel

  • Wniosek o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew i krzewów
    54 KB
  • Zgłoszenie na wycinkę drzew
    45 KB